
 

 

PropOrNot: Is It Propaganda or Not? 
 

Your Friendly Neighborhood Propaganda Identification Service,  
Since 2016! 

Web: ​www.propornot.com 
Twitter: ​www.twitter.com/propornot 
Reddit: ​www.reddit.com/r/propornot/ 
Email: ​propornot@gmail.com 

 

Black Friday Report: 

On Russian Propaganda Network Mapping 
 
 
 
By The PropOrNot Team 
November 26th, 2016 
 
 
 
Thanks to the Generous Sponsorship of: 
Nobody 
(Funding? Hah!) 
 
 
 
Executive Summary​ : ​ Russia’s attempts to influence the U.S. election via hacking and selectively 
leaking sensitive U.S. government and political data were not conducted in isolation. They were 
accompanied by large-scale, long-term efforts to build online “fake news” propaganda outlets with 
significant audiences in the U.S. PropOrNot has so far identified over 200 distinct websites, YouTube 
channels, and Facebook groups which qualify as Russian propaganda outlets according to our criteria 
and target audiences in the United States. Drawing on existing research and using a combination of 
automated and manual review techniques, we estimate the regular U.S. audiences of these outlets to 
number in the tens of millions. We are currently gathering data to measure that more precisely, but are 
confidant that it includes at least 15 million Americans.  
 
 
 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  1 

http://www.propornot.com/
http://www.twitter.com/propornot
http://www.reddit.com/r/propornot/
mailto:proponot@gmail.com


 

Table of Contents 
 

Introduction and Context 2 
Background on PropOrNot 4 
Characteristics of Identified Sites 5 
Methodology 7 
A Prior-Research Case Study: ZeroHedge.com 10 
Spidering, Correlating, Reviewing, Spidering 16 
Following a Specific Story: The Tale of the Painted Jets 19 
Following a Specific Story: The Tale Hillary Clinton’s “Parkinson’s” 26 
Following a Specific Story: Ourselves! 27 
Using Google Trends to Measure Larger-Scale Effects 28 
Preliminary Conclusions 30 
Next Steps 31 

Introduction and Context 
 
Throughout the election season of 2016, an increasing number of reporters and journalists have done 
remarkable work investigating the origins and operations of “fake news” outlets on the internet. Some 
notable examples include: 
 
How Facebook powers money machines for obscure political 'news' sites 
By Dan Tynan, Aug 24 2016, The Guardian 
 
Online Scam Artists Are Using Hoaxes About Terrorist Attacks To Make Money 
By Craig Silverman, Aug 19 2016, Buzzfeed News 
 
Facebook Made This Sketchy Website’s Fake Story A Top Trending Topic 
Craig Silverman, Aug 29 2016, Buzzfeed News 
 
We Tracked Down A Fake-News Creator In The Suburbs. Here's What We Learned 
Larua Sydell, Nov 23 2016, NPR 
 
Seattle’s own ‘click-bait’ news site serves up red meat for liberals 
Danny Westneat, Nov 25, 2016, Seattle Times 
 
How Fake News Goes Viral: A Case Study 
Sapna Maheshwari, November 20 2016, New York Times 
 
Buzzfeed News in particular has done pioneering analytical work on this, and ​their stories on the “fake 
news” issue​ are an excellent resource. Public discussion has now correctly recognized that “fake news” 
is a serious problem with real-world consequences, and a number of innovative actors have started to 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  2 
 

https://www.theguardian.com/technology/2016/aug/24/facebook-clickbait-political-news-sites-us-election-trump
https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-real-news-on-facebook
https://www.buzzfeed.com/craigsilverman/a-site-that-facebook-made-a-top-trending-topic-is-a-sketchy
http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2016/11/23/503146770/npr-finds-the-head-of-a-covert-fake-news-operation-in-the-suburbs
http://www.seattletimes.com/seattle-news/seattles-own-click-bait-news-site-serves-up-red-meat-for-liberals/
http://www.nytimes.com/2016/11/20/business/media/how-fake-news-spreads.html
https://www.buzzfeed.com/tag/fake_news
https://www.buzzfeed.com/tag/fake_news


 

discuss, research, and develop potential solutions. However, the public discussion of all this has, until 
very recently, generally assumed that the “fake news” problem has been mostly driven by “clickbait”-style 
commercial motivations: 
 
Renegade Facebook Employees Form Task Force To Battle Fake News 
Sheera Frenkel, Nov 14 2016, BuzzFeed News 
 
Facebook's Fight Against Fake News Was Undercut by Fear of Conservative Backlash 
Michael Nunez, Nov 14 2016, Gizmodo 
 
Here’s a Chrome Extension That Will Flag Fake-News Sites for You 
By Brian Feldman, Nov 15, 2016, New York Magazine 
 
We Have a Bad News Problem, Not a Fake News Problem 
By David Mikkelson, Nov 17 2016, Snopes 
 
How to Spot Fake News 
By Lori Robertson and Eugene Kiely, Nov 18 2016, FactCheck.org 
 
This evolving thread of stories analyzing “fake news” has been simultaneously accompanied by a very 
different but parallel thread of stories and public discussion about Russian cyberespionage, propaganda, 
and “active measures” targeted at the West. Reporting on this initially focused on Russian-backed 
comment-troll farms, but quickly expanded beyond that: 
 
Documents Show How Russia’s Troll Army Hit America 
By Max Seddon, Jun 2 2014, Buzzfeed News 
 
The Agency: From a nondescript office building in St. Petersburg, Russia, an army of well-paid “trolls” 
has tried to wreak havoc all around the Internet — and in real-life American communities 
By Adrian Chen, Jun 2 2015, New York Times 
 
Salutin' Putin: Inside a Russian troll house 
Shaun Walker in St Petersburg, The Guardian, 2 April 2015 
 
While the public discourse correctly recognized that “fake news” was becoming a serious problem, 
especially in light of the election, very few journalists and researchers sought to systematically connect 
the dots between fake news and Russian cyberespionage, propaganda, and “active measures” 
generally. However, as the election season ramped up an increasing number of intrepid reporters and 
researchers started investigating this connection, which had been discussed extensively in the specialist 
press for years. Much of this research inspired our efforts at PropOrNot. For example: 
 
Unmasking the Men Behind Zero Hedge, Wall Street's Renegade Blog 
By Tracy Alloway and Luke Kawa, Apr 29, 2016, Bloomberg 
 
Social Network Analysis Reveals Full Scale of Kremlin's Twitter Bot Campaign 
Lawrence Alexander, Apr 2 2015, Global Voices 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  3 
 

https://www.buzzfeed.com/sheerafrenkel/renegade-facebook-employees-form-task-force-to-battle-fake-n
https://gizmodo.com/facebooks-fight-against-fake-news-was-undercut-by-fear-1788808204
http://nymag.com/selectall/2016/11/heres-a-browser-extension-that-will-flag-fake-news-sites.html
http://www.snopes.com/2016/11/17/we-have-a-bad-news-problem-not-a-fake-news-problem/
http://www.factcheck.org/2016/11/how-to-spot-fake-news/
https://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america
http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html
http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html
https://www.theguardian.com/world/2015/apr/02/putin-kremlin-inside-russian-troll-house
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-29/unmasking-the-men-behind-zero-hedge-wall-street-s-renegade-blog
https://globalvoices.org/2015/04/02/analyzing-kremlin-twitter-bots/


 

 
When Online Kremlin Propaganda Leaves the Web, It Looks Like This 
Lawrence Alexander, Sep 29 2015, StopFake 
 
Social Media as a Tool of Hybrid Warfare​, 
Sanda Svetoka, Jul 7 2016, NATO StratCom 
 
The Fringes of Disinfo: A Network Based on Referrers 
By Andrew Aaron Weisburd, Feb 7 2016, in активные мероприятия 
 
Putin's Army Of Internet Trolls Is Influencing The Hillary Clinton Email Scandal 
By Paul Roderick Gregory, 5 June 2016, Forbes 
 
Donald Trump and Vladimir Putin: Russia's information war meets the US election 
By Chris Zappone, 15 June 2016, Sydney Morning Herald 
 
The Kremlin’s Candidate: In the 2016 election, Putin’s propaganda network is picking sides 
Michael Crowley, May/June 2016, Politico 
 
Prof. Chodakiewicz discusses Russian military and influence operations at US Army Europe Senior 
Leaders Forum 
Marek Jan Chodakiewicz, Jan 27 2015, Institute of World Politics,  
 
Until very recently no public research connected the dots as extensively as this article: 
 
Trolling for Trump: How Russia Is Trying to Destroy Our Democracy 
By Andrew Weisburd, Clint Watts and JM Berger, Nov 6 2016, War on the Rocks 
 
These previously separate threads of public discussion about “fake news” and about Russian 
propaganda are now, finally, being connected. In our view, this is long overdue. We at PropOrNot are 
proud to be contributing to that discussion. 

Background on PropOrNot 
 
We are an independent team of concerned American citizens with a wide range of backgrounds and 
expertise, including professional experience in computer science, statistics, public policy, and national 
security affairs. We are currently volunteering our time and skills to identify propaganda - particularly 
Russian propaganda - targeting a U.S. audience. We collect public-record information connecting 
propaganda outlets to each other and their coordinators abroad, analyze what we find, act as a central 
repository and point of reference for related information, and organize efforts to oppose it. 
 
Some of our members have been aware of Russian influence operations in a professional context for 
quite some time, but others have become increasingly aware of existing research on the subject in light 
of recent events in Ukraine, Western Europe Europe, and the Middle East. We formed PropOrNot as an 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  4 
 

http://www.stopfake.org/en/when-online-kremlin-propaganda-leaves-the-web-it-looks-like-this/
http://www.stratcomcoe.org/social-media-tool-hybrid-warfare
http://aktivnyye.com/t/20160207-fringenet1.html
http://www.forbes.com/sites/paulroderickgregory/2016/06/05/putins-army-of-internet-trolls-is-influencing-the-hillary-clinton-email-scandal/
http://www.smh.com.au/world/us-election/trumpputin-russias-information-war-meets-the-us-election-20160609-gpf4sm.html
http://www.politico.com/magazine/story/2016/04/donald-trump-2016-russia-today-rt-kremlin-media-vladimir-putin-213833
http://www.iwp.edu/news_publications/detail/prof-chodakiewicz-discusses-russian-military-and-influence-operations-at-us-army-europe-senior-leaders-forum
http://www.iwp.edu/news_publications/detail/prof-chodakiewicz-discusses-russian-military-and-influence-operations-at-us-army-europe-senior-leaders-forum
http://warontherocks.com/2016/11/trolling-for-trump-how-russia-is-trying-to-destroy-our-democracy/


 

effort to prevent propaganda from distorting U.S. political and policy discussions. We hope to strengthen 
our cultural immune systems against hostile influence and improve public discourse generally. 
 
We are completely independent, because we not funded by anyone, and we have no formal institutional 
affiliations. We are nonpartisan, in that our team includes all major political persuasions except the 
pro-Russian kind. We are anonymous for now, because we are civilian Davids taking on a state-based 
adversary Goliath, and we take things like ​the international Russian intimidation of journalists​, 
“Pizzagate”-style mob harassment​, and ​the assassination of Jo Cox​ very seriously, but we can in some 
cases provide background information about ourselves on a confidential basis to professional journalists. 
We do not publicly describe all of our sources and methods, although again, we can in some cases 
provide much more detail to journalists and other researchers in order to contextualize their reporting. 
 
We are American, although our team includes Ukrainian-American, Iraqi-American, and quite a few other 
varieties of American members. We are united in our overall objectives: to identify, help counter, and 
eventually deter Russian propaganda. Any time an outlet consistently echoes, repeats, or refers its 
audience to Russian propaganda, we’re going to analyze it and call it out. 

Characteristics of Identified Sites 
 
We at PropOrNot do not reach our conclusions lightly. We have arrived at them after systematically 
employing a combination of manual and automated analysis, building on the work of other researchers 
and journalists, in order to map out a related collection of websites, social media, video, and other 
outlets, which: 
 

1. Include official state-owned and semi-official Russian propaganda outlets, such as ​Russia Today​, 
Sputnik News​, ​Russia Insider​, etc.; 

2. Consistently cite official state-owned and semi-official Russian propaganda outlets, including the 
Russian defense ministry and other official spokespeople; 

3. Consistently reuse text directly from official state-owned and semi-official Russian propaganda 
outlets and government spokespeople, often without attribution; 

4. Have a history of generally echoing the Russian propaganda "line", by using themes, arguments, 
talking points, images, and other content similar to those used by official state-owned and 
semi-official Russian propaganda outlets; 

5. Have a history of echoing the Russian propaganda "line" in ways unrelated to the purported focus 
of their branding, and in sequence with (at the same time as, or shortly after) official state-owned 
and semi-official Russian propaganda outlets; 

6. Qualify as propaganda under a rigorous definition: ​“A systematic form of purposeful persuasion 
that attempts to influence the emotions, attitudes, opinions, and actions of specific target 
audiences for political, ideological, and religious purposes, through the controlled transmission of 
deceptive, selectively-omitting, and one-sided messages (which may or may not be factual) via 
mass and direct media channels”​ ; 

7. Have in many cases already been called out by other fact-checkers, researchers, journalists, or 
debunkers; 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  5 
 

http://www.nytimes.com/2016/05/31/world/europe/russia-finland-nato-trolls.html
http://www.nytimes.com/2016/11/21/technology/fact-check-this-pizzeria-is-not-a-child-trafficking-site.html
https://www.theguardian.com/uk-news/2016/nov/23/thomas-mair-found-guilty-of-jo-cox-murder
http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://foreignpolicy.com/2014/11/10/kremlins-sputnik-newswire-is-the-buzzfeed-of-propaganda/
http://www.stopfake.org/en/is-russia-insider-sponsored-by-a-russian-oligarch-with-the-ties-to-the-european-far-right/


 

8. Share technical “tells” suitable for automated analysis, such as Google Analytics IDs, Amazon 
affiliate codes, WHOIS data, hosting data, ad-network utilization, SEO techniques, referral 
patterns, in some cases strongly suggesting direct Russian involvement; 

9. Refer their audiences to each other, via hyperlinks and other means, at disproportionately high 
rates; 

10. Are consistently visited by the same audiences, both directly and via search, demonstrating that 
those intra-network referrals build “brand loyalty” in their audiences over time; 

11. Are consistently visited by their audiences after searches for terms which congrue with the 
Russian propaganda “line”, and are unrelated to the purported focus of their branding;  

12. Are categorized as "similar sites" by automated services in spite of their purportedly distinct 
focuses; 

13. Have content characterized by automated services in ways that are consistently very different 
from their purported subjects, but align with the Russian propaganda “line”; 

14. Have content aligning with the ​“Eurasianist” philosophy of Alexander Dugin​; 
15. Include specialized sites targeted at a wide range of seemingly unrelated audiences, including 

U.S. military veterans, Wall St. finance industry professionals, environmentalists, peace activists, 
racists, conspiracy theorists, and political junkies; 

16. Appear to be effectively influencing public opinion in significant and very problematic ways, by 
promoting: 

a. Conspiracy theories about and protests against U.S. military exercises (“Jade Helm”), 
b. Isolationism and “anti-interventionism” for the US, but not for Russia,  
c. Support for policies like Brexit, and the breakup of the EU and Eurozone, 
d. Opposition to Ukrainian resistance to Russia and Syrian resistance to Assad, 
e. Support for the anti-vax, anti-Zika spraying, anti-GMO, 9/11-”truther”, gold-standard, and 

other related movements; 
17. Have extremely large audiences in the U.S., such that tens of millions of people appear to use 

them as primary “news” sources, supplanting actual journalism; 
18. Appear to be part of a larger “active measures”-style Russian influence operation, which also 

includes hacking and selectively leaking sensitive U.S. government and political data, along with 
more-traditional espionage and military activity, intended to: 

a. Confuse public opinion, encourage paranoia and passivity, and distract American 
audiences away from relying on actually-accurate journalism, 

b. Blunt opposition to and strengthen popular support for Russian strategic priorities. 
 
Please bear in mind that these characteristics of propaganda outlets are motivation-agnostic. They are 
independent of questions about whether the sites we’ve identified are being knowingly directed and paid 
by Russian intelligence officers, or whether they even knew they were echoing Russian propaganda at 
any particular point--if they display these characteristics, they are at the very least acting as "​useful 
idiots​" of the Russian intelligence services, and are worthy of further scrutiny. 
 
We have been following recent reporting about for-profit political, commercial, and other kinds of 
clickbait, hoax, and fake-news sites, and while our automated tools and our manual techniques have 
occasionally identified sites as Russian propaganda which others have recently identified as 
commercially or otherwise motivated, if they meet our criteria, we see no reason not to flag them. Our 
tools are evolving, but because we focus on behavior, not motivation, we are less interested in ​why​  any 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  6 
 

https://thepointmag.com/2014/politics/putin-west
https://en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot
https://en.wikipedia.org/wiki/Useful_idiot


 

particular outlet echoes or spreads Russian propaganda, than on ​whether​  they do. Whether for money or 
out of ideological affinity, the end results are the same.  

Methodology 
We use a combination of manual and automated analysis, including analysis of content, timing, technical 
indicators, and other reporting, in order to initially identify (“red-flag”) and then confirm an outlet as 
echoing, repeating, and referring its audience to Russian propaganda. 
 
Our volunteers have developed multiple suites of software tools, leveraging publicly available data and 
commercial analytics services (like ​Quantcast​, ​Alexa​, ​SimilarWeb​, ​uStat​, ​SiteLinks​, ​My Web of Trust​, 
AnalyzeID​, ​SocialBlade​, and ​Buzzsumo​, among others), in order to discover and perform automated 
analysis of Russian propaganda outlets, but everything we do is in principle replicable using manual 
searching and data entry. 
 
We started our automated analysis from the domains and social-media accounts of Russian official and 
semi-official media outlets, including: 
rt.com  
sputniknews.com 
therussophile.com 
russia-insider.com 
strategic-culture.org 
katehon.org 
theduran.com 
www.fort-russ.com 
thesaker.is 
pravda.ru 
tass.ru 
 
We also drew on other public investigative journalistic reporting which highlights outlets and social media 
accounts as particularly and unusually pro-Russian, and, after doing our own research sometimes use 
them as starting points as well. This analysis is used as an example later in this report: 
 
Unmasking the Men Behind Zero Hedge, Wall Street's Renegade Blog 
By Tracy Alloway and Luke Kawa, Apr 29, 2016, Bloomberg 
 
We then use our custom tools to “spider” out from those identified sites and accounts, discovering new, 
connected propaganda sites and social media accounts by examining their technical characteristics, 
including Google Analytics IDs, Amazon affiliate codes, WHOIS data, hosting data, ad-network 
utilization, SEO techniques, social media activity, and word-frequency metrics. We can then graph the 
results in various ways that highlight degrees of similarity, like this ​ego network diagram​: 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  7 
 

https://www.quantcast.com/
http://www.alexa.com/
https://www.similarweb.com/
http://www.mustat.com/
http://www.sitelinks.info/
https://www.mywot.com/
http://analyzeid.com/
https://socialblade.com/
http://buzzsumo.com/
http://rt.com/
http://sputniknews.com/
http://therussophile.com/
http://russia-insider.com/
http://strategic-culture.org/
http://katehon.org/
http://theduran.com/
http://www.fort-russ.com/
http://thesaker.is/
http://pravda.ru/
http://tass.ru/
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-29/unmasking-the-men-behind-zero-hedge-wall-street-s-renegade-blog
http://faculty.ucr.edu/~hanneman/nettext/C9_Ego_networks.html


 

 
Ego network diagram illustrating link distance distance metric and density overlap between sites sharing 

technical identifiers (in this case, a Google Analytics ID) 
 
We use previous reporting and automated analysis along with a systematic manual analysis process in 
order to flag, check, and double-check anything we review, in order to rigorously identify and expose 
Russian propaganda, avoid false positives and McCarthyism, and effectively encourage others to get 
their news from more reliable sources. As such, we have developed and use the following steps, or 
Checks, when performing manual analysis of potential propaganda outlets and highlighting them in 
various ways: 
 
1) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​consistently cites obvious Russian 
propaganda outlets​  such as Russia Today/rt.com, the Russian defense ministry, and other official 
Russian spokespeople. 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  8 
 



 

2) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​has a history of reusing text directly 
from obvious Russian propaganda outlets, especially without attribution​ . 
 
3) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​has a history of generally echoing 
the Russian propaganda "line"​  by using themes, arguments, talking points, images, and other content 
similar to those used by obvious Russian propaganda outlets. These themes include: 

● How wonderful, powerful, innocent, and righteous Russia and Russia's friends are: Putin, Donald 
Trump, Bashar al-Assad, Syria, Iran, China, radical political parties in the US and Europe, etc. 
Investigate this by searching for mentions of, for example, "russia", on their site by Googling for 
"site:whateversite.com russia", and seeing what comes up. 

● How terrible, weak, aggressive, and corrupt the the opponents of Russia and their friends are: 
The US, Obama, Hillary Clinton, the EU, Angela Merkel, NATO, Ukraine, Jewish people, US 
allies, the "mainstream media", and democrats, the center-right or center-left, and moderates of 
all stripes. Investigate this by searching for mentions of, for example, "NATO", on their site by 
Googling for "site:whateversite.com NATO" and seeing what comes up. 

● An obvious bias towards Russia and Russian-backed policy in foreign affairs, including: 
○ How fantastic Brexit and Ukrainian/Georgian separatism is, but how terrible Chechen 

separatists are, 
○ How advanced Russian technology is, and how dangerous Western technology is, 
○ How great it is when Western secrets get exposed, but how terrible it is when Russian 

ones do, 
○ How militarily powerful Russia and their friends are, and how weak and craven Russia's 

enemies and their friends are, etc. 
● How dangerous standing up to Russia would be: It would inevitably result in "World War 3", 

nuclear devastation, etc, and regardless of who shot first or is bombing civilians where now, 
would be the West's fault. Russian propaganda ​never​  suggests it would just result in a Cold War 
2 and Russia's eventual peaceful defeat, like the last time. 

● Pre-emptive discouragement of critical analysis: Assertions about them "having the truth", or the 
need to "wake up the sheeple", or how the "mainstream media" can't be trusted. 

● Hyperbolic alarmism, anti-Western conspiracist insinuations, "Eurasianism", racism, 
gold-standard nuttery and attacks on the US dollar, 9/11-trutherism, anti-Semitism, 
anti-"globalism", anti-vax/anti-GMO paranoia, and generally ridiculous over-the-top assertions, 
which cites Russian propaganda outlets as "evidence". 

Please review our ​Frequently Asked Questions​ and our ​Reference Articles​ pages on our site for more 
background. 
 
4) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​has a history of echoing the 
Russian propaganda "line" in weird ways: 

● Do they have propaganda-like content that ​mentions Russia in a positive light for no clear 
reason​ ?  

● Do they have propaganda-like content that ​randomly extols Russia and belittles the US​ ?  
● Do they have propaganda-like content ​unrelated to the purported focus of their branding​ ?  

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  9 
 

http://www.thedailybeast.com/articles/2015/10/04/russia-s-propaganda-blitzkrieg.html
http://www.propornot.com/p/frequently-asked-questions.html
http://www.propornot.com/p/reference-articles.html


 

● Does the ​timing​  of their propaganda-like content ​coincide with or closely follow similar content on 
known Russian propaganda outlets​ ?  

5) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​lacks the hallmarks of ​ good actual 
journalism​ : Are the stories factual? Are the facts placed in appropriate context? Do the headlines match 
the content? Are the agendas of the sources clearly disclosed? Are there good explanations? Does it 
bring clarity to complicated issues? Is there an absence of hype?  
 
6) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​has been called out by other 
fact-checkers, journalists, debunkers, etc, already​ . 
 
7) ​Check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​steadfastly avoids coherently 
proposing constructive solutions to anything​ . The point of propaganda isn't just to get people worked 
up--it's also to create a sense of decision paralysis, and fear of a complex and seemingly frightening 
world.  
 
8)​ Given all that, check to see whether the social-media account/commenter/outlet ​qualifies under our 
definition of propaganda​ : 

A systematic form of persuasion that attempts to influence the emotions, attitudes, opinions, and actions 
of specified target audiences for political, ideological, and religious purposes, through the controlled 
transmission of deceptive, selectively-omitting, and one-sided messages (which may or may not be 
factual) via mass and direct media channels. 

As an example of how this all can work, refer to our example post about this on our site, where we review 
the domain ​HangTheBankers.com​. 
 
After building on previous reporting, using our automated tools, and then checking our work manually, we 
again use our software tools to fill in the blanks, collecting a wide range of data about any new target 
sites discovered through the previous steps, and seeing how they might fit into the existing network of 
previously red-flagged and identified outlets. We have built out a significant network of websites, 
YouTube channels, Facebook pages, Twitter accounts, etc, which appear to be part of the same larger 
Russian influence operation. Every time we feel confidant that we have discovered most of them, we 
uncover more. 

A Prior-Research Case Study: ZeroHedge.com 
In some cases, traditional-journalist reporting has uncovered interesting connections between outlets 
which we have identified, through our multiple overlapping checks and analyses, as Russian 
propaganda. Take, for example, ​ZeroHedge.com​, which we review on our site, but examine in more 
technical detail here. 
 
Targeted at Wall St. professionals and people interested in the finance sector, it is now the 407th 
most-popular site in the United States (according to ​Alexa.com​), with 18.7m monthly page views in the 
U.S., averaging roughly 8 minutes a visit (according to ​SimilarWeb.com​). It is one of the top 
finance-industry news sources for American audiences, and was rated as one of the top ten most 
popular financial blogs in the U.S. by ​Time Magazine​. 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  10 
 

http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/1743/1855
http://www.cjc-online.ca/index.php/journal/article/view/1743/1855
http://www.propornot.com/2016/10/an-example-of-manual-propaganda_31.html
http://www.zerohedge.com/
http://www.alexa.com/
https://www.similarweb.com/
http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2057116_2057343_2057267,00.html


 

 
The ZeroHedge.com homepage, sans ads, as of October 23rd 2016 

 
New York Magazine ran an extensive profile of the site, titled ​The Dow Zero Insurgency​, in September 
2009, doing some research into the site’s apparent founder, Daniel Ivandjiiski, and including this 
comment about Zerohedge’s tone: 
 

“It’s nihilist, and that kind of vision lends itself to all manner of overreaching and conspiracy,” says 
Felix Salmon of Reuters. “You need some kind of critical judgment to separate out the [stories] 
that make sense and the ones that don’t. Zero Hedge just seems to not care about that. It doesn’t 
matter if it’s not true.” 

 
In November 2011, the Streetwise Professor blog ​did some excellent digging​, and is to our knowledge 
the first writer to systematically compare ZeroHedge to Russia Today/RT: 
 

‘ZH’s editorial line on the US and European economies parallels almost exactly that of RT. 
Moreover, although ZH is unsparing in its criticism of virtually every Western government leader, 
it never whispers the slightest word of reproach about Vladimir Putin or Russia. Indeed, a tweet 
mentioning that fact almost immediately drew a response from ZH: a link to a ZH piece spouting a 
common line of Russian propaganda argument about the superior fiscal foundation of Russia as 
compared to the US.’ 

 
Our followup research and content analysis has confirmed that that seems to be the case. The 
Streetwise Professor story goes on to make the connection that the the father of Zerohedge’s founder 
appears to have been a Bulgarian intelligence officer during the Cold War: 
 

‘Its creator is Daniel Ivandjiiski, a native of Bulgaria. Daniel has a very dodgy past, including 
losing a job and his securities license for insider trading. None of this is hard to find out: it was 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  11 
 

http://nymag.com/guides/money/2009/59457/
http://streetwiseprofessor.com/?p=5728


 

covered in a New York Magazine piece that ran soon after ZH first gained notoriety. Mr. 
Ivandjiiski’s checkered past perhaps explains his clearcut antipathy for Wall Street. But there may 
be more to it than that. 
 
In light of my flash analogy of ZH to a  Soviet disinformation operation, what is really interesting is 
the background of Daniel Ivandjiiski’s father. Ivandjiiski ​pere​  (Kassimir) was a Bulgarian 
“journalist” and “envoy” during the Cold War. A member of the Bulgarian Ministry of Foreign 
Trade, in the COMECON and EU departments. A journalist. A “special envoy” (hence presumably 
with very useful diplomatic cover) in every proxy war in Central Asia and Africa in the 1970s and 
1980s. 
 
That is an intel operative’s CV with probability 1. Probability 1. Every one of those jobs was a 
classic cover. There is no doubt in my mind whatsoever—none—that Mr. Divandjiiski senior was 
a member of the Bulgarian Committee for State Security (Държавна сигурност or DS for 
short)—the Bulgarian equivalent of the KGB. And remember that Bulgarian DS was the USSR 
KGB’s most reliable allied service during the Cold War. It carried out wet work in western 
countries, notably the “umbrella murder” of Georgi Markov in London... 
 
Perhaps it is just coincidence that the son of an obvious Warsaw Pact intelligence service agent 
with the “journalistic” and “diplomatic” background commonly used in influence and disinformation 
operations starts a website that employs classic influence and disinformation methods, and 
spouts an editorial line dripping with vitriol and hostility for American (and Western European) 
financial institutions and governments: a line that follows that of RT quite closely. Perhaps.’ 

 
Three years later, in November 2014, the Streetwise Professor Blog ran a followup story about 
Zerohedge, called ​How Do You Know That Zero Hedge is a Russian Information Operation? Here’s How​, 
which analyzed a particularly egregious case in which ZeroHedge echoed a deeply misleading story on 
an obscure Russian-language website, ​Iskra News​, blaming the U.S. for Ukrainian gold going missing 
from the central-bank vault: 
 

‘Shortly after Yatsenuk disclosed the theft of the gold, stories started appearing on the web, first 
on a Russian website, claiming that the gold had been spirited out the country: including on ZH, 
which quoted the Russian web story. This obviously serves a Russian purpose: it presents a 
counter-narrative that blames the theft of the gold not on Yanukovych, or the Russians, but on the 
new Ukrainian government and the United States. 
 
This is the classic Soviet/Russian agitprop MO that I noted 3 years ago. A story appears in an 
obscure publication, typically outside the US or Europe, where it has been planted by 
Soviet/Russian intelligence. It is then picked up by another, more widely read publication, in 
Europe or the West. Maybe it works its way through several additional media sources. It then gets 
disseminated more widely in the west, sometimes making it to prestige publications like the NYT. 
 
In the era of the web, the information weapon needn’t make it that far. Getting into a widely-read 
web publication like Zero Hedge which is then linked by numerous other sources and tweeted 
widely ensures that the lie goes viral. 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  12 
 

http://streetwiseprofessor.com/?p=8947
http://iskra-news.info/news/segodnja_nochju_iz_borispolja_v_ssha_strartoval_samoljot_s_zolotym_zapasom_ukrainy/2014-03-07-9122


 

ZH is an important transmission belt moving the story from Russian propagandists/information 
warriors to western news consumers. It happens a lot. This is a particularly egregious example, 
but the transmission belt runs almost daily. ZH is as much a part of Putin’s information warfare as 
RT. If you follow closely enough, it’s as plain as the nose on your face.’ 

 
Then, in April 2016, Bloomberg ran a story called ​Unmasking the Men Behind Zero Hedge, Wall Street's 
Renegade Blog​, which extensively quoted a disgruntled former employee of Zerohedge named Colin 
Lokey, who described “writing as many as 15 posts a day of as many as 1,500 words each”, and getting 
some very relevant quotes: 
 

‘Lokey, who said he wrote much of the site’s political content, claimed there was pressure to 
frame issues in a way he felt was disingenuous. “I tried to inject as much truth as I could into my 
posts, but there’s no room for it. “Russia=good. Obama=idiot. Bashar al-Assad=benevolent 
leader. John Kerry=dunce. Vladimir Putin=greatest leader in the history of statecraft,” Lokey 
wrote, describing his take on the website's politics... 
 
“I can’t be a 24-hour cheerleader for Hezbollah, Moscow, Tehran, Beijing, and Trump anymore. It’ 
s wrong. Period. I know it gets you views now, but it will kill your brand over the long run,” Lokey 
texted Ivandjiiski. “This isn’t a revolution. It’s a joke.”’ 

 
Meanwhile, in February 2016, Andrew Aaron Weisburd’s blog ​Aktivnyye Meropriyatiya|Active Measures 
published an analysis of SimilarWeb referrer data, highlighting ZeroHedge, and building out a network 
graph of sites which refer their audience to each other, titled ​The Fringes of Disinfo: A Network Based on 
Referrers​. We at PropOrNot replicated and evaluated that initial work, and found it to contain a significant 
number of false positives. While meeting narrow technical criteria of interlinkage, many sites in his 
network did not have key characteristics of Russian propaganda, in terms of content or other “tells”, 
which we outlined earlier in this report.  
 
However, Weisburd’s follow up research was much more focused, and we started building off it. Later in 
February 2016, he posted ​Disinformation Flows - A Second Look​, in which he focused down the core 
referrer network surrounding ZeroHedge: 
 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  13 
 

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-29/unmasking-the-men-behind-zero-hedge-wall-street-s-renegade-blog
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-04-29/unmasking-the-men-behind-zero-hedge-wall-street-s-renegade-blog
http://aktivnyye.com/
http://aktivnyye.com/t/20160207-fringenet1.html
http://aktivnyye.com/t/20160207-fringenet1.html
http://aktivnyye.com/t/20160212-fringenet2.html


 

 
ZeroHedge.com referrer network ​ (illustration by ​ Andrew Aaron Weisburd​ ) 

 
Weisburd then went on to drill down into the subset of the referrer network subset of the network which 
included sites that had been flagged on Twitter by the ​@EUvsDisinfo​ team as propagating Kremlin 
disinformation. The ​@EUvsDisinfo​ account is a project of the European Union’s East Strategic 
Communications Task Force, and does excellent work, which we at PropOrNot are also using to inform 
our efforts. 
 
Weisburd’s network next graph just included the sites identified by EUvsDisinfo, with the ones in 
ZeroHedge’s core referral network highlighted in blue: 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  14 
 

http://aktivnyye.com/t/20160212-fringenet2.html
https://twitter.com/EUvsDisinfo
https://twitter.com/EUvsDisinfo


 

 
ZeroHedge.com referrer network focused on sites identified as disinformation by @EUvsDisinfo 

(illustration by ​ Andrew Aaron Weisburd​ ) 
 
We have systematically confirmed the EUvsDisinfo/Weisburd findings in this case. Weisburd’s comment 
from that post bears repeating here: 
 

‘To the extent any of these sites are involved in supporting Russian objectives that run counter to 
Western interests, they - and more to the point, the people who operate them - should be of 
interest to the security services of the Western countries in which they live, work, and acquire 
services related to their websites. At the same time, one frequently finds direct links from these 
websites to Russia and individuals in Russia clearly associated with the Kremlin and Russian 
intelligence services. It is always worthwhile to look for criminal activity occurring on the periphery 
of such websites, particularly on the backend of the operations, involving people who host the 
sites, register the domain names, and otherwise provide logistical support. And finally, many sites 
involved in Kremlin disinformation work now solicit donations online, raising the distinct possibility 
that the online fundraising accounts are being used to move or launder funds.’ 

 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  15 
 

http://aktivnyye.com/t/20160212-fringenet2.html


 

Our analysis is clear that some of these sites Weisburd identifies are Iranian, like PressTV, which is an 
official state-run Iranian propaganda outlet, and Al-Masdar News, which is the official TV network of 
Hizballah. Nonetheless, they reuse each other's content extensively, echo messages similar to each 
other, and consistently refer their audiences to each other. This makes sense considering that Russia, 
Iran, and Hizballah are allies. It would be surprising if they dd not. 
 
That analysis of Zerohedge’s referral data leads to a remarkable collection of similar sites and provides 
us with a useful jumping-off point for our own research. 

Spidering, Correlating, Reviewing, Spidering 
We at PropOrNot conducted our own research into ZeroHedge, and found that it definitely qualifies as 
Russian propaganda according to both our “initial red-flag” and “detailed” criteria. We also replicated and 
extended Andrew Aaron Weisburd’s research above, and collected all relevant public-record information 
about the site, the people involved, etc, along with what we could about its finances, audience, and 
reach.  
 
However, we have extended existing research to use tools like ​AnalyzeID.com​, as well as analysis of the 
site code itself, to examine whether ZeroHedge shares interesting technical “tells” with other sites. These 
tells include things like Google Analytics IDs, Amazon affiliate codes, WHOIS data, hosting data, 
ad-network utilization, SEO techniques, etc. For example, we discovered that Zerohedge shares Amazon 
Affiliate Codes with two other sites, which share Adsense and Google Analytics IDs with each other: 
 

 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  16 
 

http://analyzeid.com/


 

This suggests that the same folks may run ZeroHedge.com, ReadyNutrition.com (“The Prepper’s 
Blueprint”) and SHTFPlan.com (“When it hits the fan, don’t say we didn’t warn you”). At the very least, 
some of the revenue derived from sales that they refer to Amazon may go to the same accounts, and this 
provides a useful jumping off point for further research. 
 
ReadyNutrition.com and SHTFPlan.com are undoubtably run by the same team, considering that they 
share the same Google Analytics ID and Adsense ID. Follow-up manual and automated analysis has 
found that, according to our criteria, both ReadyNutrition.com and SHTFPlan.com consistently echo, 
repeat, and refer their audience to official and semi-official Russian propaganda outlets. They thus 
qualify as Russian propaganda outlets themselves, regardless of how they host advertising and 
“prepper”-related affiliate marketing as well. 
 
Many of the other websites, social-media accounts, commenters, YouTube Channels, etc, that we have 
identified share similar technical “tells”, and we are using them to build out our map of outlets and the 
connections between them. 
 
One less-technical way to explore this is by using custom search operators to identify sites which quote 
arbitrary snippets of text from official state-owned and semi-official Russian propaganda verbatim. For 
example, by using the "site:rt.com putin" syntax in the Google search bar, one can search the 
state-owned RT website for mentions of Putin. By using Google's Tools -> Any Time -> Custom Range 
feature, one can search for mentions of "putin" from a given date range, and find a presumably obscure 
story about Putin. Searching for text from that story in quotes reveals that a surprising set of other 
websites will have effectively echoed RT's story about Putin. It looks like this: 
 

 
First search the state-owned RT.com website for mentions of Putin from a random time 

 

 
Find some random text from a random story on RT.com and search for exact matches, using quotemarks 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  17 
 



 

 
 
These domains are echoing RT.com directly, sometimes without attribution, and are potential targets for 

different kinds of automated and manual analysis 
 
We are also applying plagiarism-analysis algorithms to investigate what websites, social media accounts, 
and other outlets share the same talking points, with a particular focus on seeing who reuses text directly 
from Russian official and semi-official propaganda outlets - especially without attribution. Searches 
across social networks, YouTube, and other platforms can often yield interesting results as well, and we 
are starting to explore them. 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  18 
 



 

 
Our team of volunteers are automating this process, integrating commercially-available analytics 
services, and building out an infrastructure capable of mapping and analyzing the spread of Russian 
propaganda across the major online-media platforms, and measuring its reach into U.S. audiences. We 
would ideally like to help lay the groundwork for rigorous academically-publishable research in this 
regard, and we encourage others to develop their own approaches to replicating our findings. 

Following a Specific Story: The Tale of the Painted Jets 
Besides using automated analysis, manual analysis, and prior reporting to identify new outlets and 
accounts as echoing, repeating, and referring their audience to Russian propaganda, we also use similar 
approaches to track particular stories and analyze their audiences over time. 
 
One example is a remarkable fake-news story about US military aircraft being repainted (in order to 
attack Syria while pretending to be Russia, naturally) that went completely viral, even though it was 
essentially debunked before it it even got started. This is one example of how fake-news propaganda 
outlets can amplify a story that advances Russian strategic narratives, and integrate with official Russian 
state-owned media like Russia Today to push a story to US audiences through multiple channels. 
Thanks to its specificity, this is a story we can get something of a handle on. 
 
On October 6th, a Canadian journalist, Christian Borys, took pictures of US military aircraft in 
pseudo-Russian colors, noting that it is "standard training, but interesting nonetheless", and ​posted the 
photos on Twitter​: 
 

 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  19 
 

https://twitter.com/ItsBorys/status/784132399798034432/photo/1
https://twitter.com/ItsBorys/status/784132399798034432/photo/1


 

 ​A veritable army of Pro-Russian Twitter accounts​ picked it up immediately, asserting that this was 
preparation for some larger "false flag" operation, in which the US would presumably attack some civilian 
target and then blame it on Russia. Over the next few days, Mr. Borys repeatedly complained that the 
"U.S uses "aggressor units" to train pilots. The paint schemes make fighters similar to Russian 
counterparts. Stop with the conspiracies", but that didn't help: 

 
 
 
His attempts at rebuttals did not stop the 
rumor-mongering. Pro-Russian and 
Russian-speaking Twitter accounts exploded with 
this nonsense, like ​this gray-market currency 
systems developer​, ​pro-Russian "Ukrainian"​, and 
pro-Russian Dutch fascist​, among others. This 
rattled around the Twittersphere, and the Russian 
state-controlled social network VK, for a few days. 
 
 
 
 
 
 
 
 
On October 7th, a notable US-facing Russian 

propaganda outlet, moonofalabama.org, ​posted an article with the same pro-Russian conspiratorial spin 
as the above-mentioned pro-Russian Twitter accounts​, ignoring all Mr. Borys’ attempts to debunk it: 
 

 
Moon of Alabama echoing “false-flag” rumors and tying in larger nefarious motives 

 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  20 
 

https://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-ho-russias-troll-army-hit-america
https://twitter.com/DerorCurrency/status/784233927108022276
https://twitter.com/DerorCurrency/status/784233927108022276
https://twitter.com/ValLisitsa/status/784471709416099841
https://twitter.com/Niek1953/status/784334591595278336
http://www.moonofalabama.org/2016/10/is-the-us-preparing-a-false-flag-bombing-in-syria.html
http://www.moonofalabama.org/2016/10/is-the-us-preparing-a-false-flag-bombing-in-syria.html
http://www.moonofalabama.org/2016/10/is-the-us-preparing-a-false-flag-bombing-in-syria.html


 

A wide range of other outlets that consistently echo, repeat, and redirect their audiences to Russian 
propaganda immediately ran with and reposted Moon of Alabama’s post: 
 

 
Global Research echoing Moon of Alabama​ , on October 8th (<2k shares, but 77 linking domains) 

 

 
Conspiracy Cafe echoing Moon of Alabama on October 8th 

 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  21 
 

http://www.globalresearch.ca/syria-is-the-u-s-preparing-a-false-flag-bombing/5549876
http://www.conspiracy-cafe.com/apps/blog/entries/show/44206179-syria-is-the-u-s-preparing-a-false-flag-bombing-u-s-jets-painted-in-russian-colors-


 

Over the next several days, other consistently pro-Russian sites repeated their own variations of the 
same theme, racking up an increasing amount of views and social media engagements, reaching an 
ever-larger number of people, and boosting the story’s search engine visibility. 
 
Also on October 8th, a consistently pro-Russian account pushed it to Reddit: 
 

 
Reddit post of the same story​  on October 8th 

 

 
SuperStation95 echoing the story further​ , on October 9th (garnering more than >38,000 Facebook 
engagements, and getting links from 49 separate domains!) 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  22 
 

https://www.reddit.com/r/conspiracy/comments/56esi6/syria_is_the_us_preparing_a_false_flag_bombing/
https://www.superstation95.com/index.php/world/2203


 

 

 

 

The “Public Intelligence Blog” echoing the story 
further​ , on October 10th 

NoTerror.eu echoing the same story​  on October 
12th 

Various obscure and frequently pro-Russian YouTube accounts started pushing out badly-made video 
content about it. ​This one alone​ got over 11,000 views, and it is exceptionally terrible and content-free: 
 

 
 
  

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  23 
 

https://phibetaiota.net/2016/10/mongoose-us-painting-fighters-with-russian-colors-false-flag-attack-in-syria-possible/
https://phibetaiota.net/2016/10/mongoose-us-painting-fighters-with-russian-colors-false-flag-attack-in-syria-possible/
https://www.noterror.eu/en/obama-planning-drastic-false-flag-attack-syria/
https://www.youtube.com/watch?v=nrCr-834WhE


 

 
On October 10th, Snopes, the famous fact-checkers, picked it up and comprehensively rebutted the 
whole thing. That didn't stop it: 

 
Snopes rebuts the “painted jets” rumor-mongering​ , October 10th (<1k shares, 16 linking domains) 

 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  24 
 

http://www.snopes.com/u-s-caught-repainting-fighter-jets-to-russian-colors/


 

Then, on October 11th, the day after the Snopes rebuttal, Russia Today picked up the rumors, with a 
story focused on reporting the rumors, and their piece got an immense amount of coverage. Russia 
Today did not include and still does not include a link to the Snopes analysis debunking the rumor: 
 

 
Russia Today stokes the rumor-mongering, after it was debunked by Snopes​ , October 11th (garnering 
34,600 engagements on Facebook, many more views, and 117 linking domains!) 
 
We invite the other researchers to explore this story and others like it, using Buzzsumo, Google, 
Trendalizer, etc. The engagement and linking domain data comes from Buzzsumo, ​starting here​: 

 
To review, the story was preemptively 
debunked by the originator, but echoed and 
repeated and referred to by a wide array of 
pro-Russian social media accounts and 
websites that consistently echo, repeat, and 
refer their audiences to each other, and to 
Russian state-owned  media - even after it had 
been roundly debunked by Snopes. It was 
false from start to finish, yet garnered over 
100,000 likes, comments, and shares on 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  25 
 

https://www.rt.com/viral/362321-us-jets-russian-colors/
https://app.buzzsumo.com/research/most-shared?result_type=facebook&q=jets%20false%20flag&general_article&infographic&interview&video&guest_post&giveaway&page=1&type=articles&uil=English&language=en&begin_date=Oct%207,%202016&end_date=Nov%208,%202016


 

Facebook alone, and was linked to by scores of separate websites.  

Following a Specific Story: The Tale Hillary Clinton’s “Parkinson’s” 
On Aug 22, 2016 a particularly intense spate of Hillary Clinton health rumors, which greatly increased 
that narrative's exposure in the context of the campaign, were sparked by this story, from a 
relatively-obscure but typically pro-Russian propaganda outlet, ​TruePundit.com​: 

 
A wide range of outlets, but especially Russian propaganda 
outlets, had been discussing Hillary's health previously, but 
this assertion cited Wikileaks, and ​then got cited by by a 
more-significant pro-Russian outlet (ThePoliticalInsider.com)​. 
It really took off, garnering over 74,000 Facebook 
engagements and being linked to by over 154 separate 
domains. The rest of the fake-news echo chamber network, 
notably including ​angrypatriotmovement.com​, 
americasfreedomfighters.com​,​ beforeitsnews.com​, and 
wearechange.org​, immediately picked it up and started 
rebroadcasting it: Over the next few days it got over 90,000 
Facebook engagements and over 8m views, through the at 
least 152 separate domains that linked to it. 
 
The next day the Daily Beast nicely rebutted it​, in an article 
that got ​around 1,700 Facebook engagements​ and over 30k 
views through the over 62 separate domains that referred to it. 
 
The rebuttal helped, but wasn't enough. It appears to have 
had well over an order of magnitude less engagement than 
what it was trying to rebut. 
 
This case is particularly interesting because, while a wide 
range of other media (including noted Russian propaganda 
outlets, as rebutted by ​pieces like this​) had been discussing 
Hillary's health for some time, this particular narrative was 
sparked by a groundless assertion based on Wikileaks, picked 
up by a typically Kremlin-echoing site, and then amplified by 
the rest of the noise machine, which domestic American sites 

picked up a bit as well... but not nearly as significantly. 
 
Our research shows that all the non-propaganda outlets which covered the story, including ​foxnews.com​, 
toprightnews.com​, ​chicksontheright.com​, and ​youngcons.com​, when combined, had less than 8k 
Facebook engagements and 900k views through the fewer than 10 separate domains that referred to 
them. That is an order of magnitude less engagement than the pro-Russian echo-chamber propaganda 
network got out of the story, and several times more than the rebuttal got. 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  26 
 

http://truepundit.com/wikileaks-bombshell-hillary-directed-state-dept-staff-to-research-parkinsons-drug/
http://www.thepoliticalinsider.com/wikileaks-just-dropped-bombshell-hillarys-health-truth-revealed/
http://www.thepoliticalinsider.com/wikileaks-just-dropped-bombshell-hillarys-health-truth-revealed/
http://www.angrypatriotmovement.com/hillarys-health-bomb/
http://www.americasfreedomfighters.com/2016/08/26/wikileaks-hillary-health/
http://beforeitsnews.com/health/2016/08/wikileaks-e-mails-show-hillary-looked-into-parkinsons-drug-after-suffering-from-decision-fatigue-video-2659019.html
http://wearechange.org/hillary-denies-health-rumors-on-kimmel-wikileaks-leaks-document-on-health/
http://www.thedailybeast.com/articles/2016/08/25/wikileaks-plays-doctor-gives-hillary-clinton-fake-disease.html
https://app.buzzsumo.com/research/most-shared?begin_date=Mar%201,%202010&end_date=Sep%201,%202016&result_type=total&q=http:%2F%2Fwww.thedailybeast.com%2Farticles%2F2016%2F08%2F25%2Fwikileaks-plays-doctor-gives-hillary-clinton-fake-disease.html&general_article&infographic&interview&video&guest_post&giveaway&page=1&type=articles
http://www.thedailybeast.com/articles/2016/08/09/is-hillary-dying-hoax-started-by-pal-of-alex-jones.html
http://insider.foxnews.com/2016/08/26/julian-assange-discusses-hillary-clinton-health-rumors-latest-email-release
http://toprightnews.com/breaking-wikileaks-drops-bombshell-about-hillary-clintons-health/
http://www.chicksontheright.com/hillary-clinton-state-department-staff-research-parkinsons-drug/
https://www.youngcons.com/hillary-had-state-dept-staff-research-parkinsons-drug/


 

To review, the story started with a consistently pro-Russian propaganda outlet, TruePundit.com, citing a 
Russian cyberespionage/influence operation, Wikileaks, to add a bogus "data point" to an existing 
narrative, which had previously been extensively hyped by other types of media but especially Russian 
propaganda. Non-propaganda media also ran with it, but their effect on the story pales in comparison to 
that of the Russian propaganda network. The rebuttal, while scathing and comprehensive, was 
essentially insignificant in comparison. 
 
We invite the other researchers to explore this story and others like it, using Buzzsumo, Google, 
Trendalizer, etc. The engagement and linking domain data comes from Buzzsumo, ​starting here​: 
 

 
Buzzsumo “hillary health wikileaks” story overview​ , sorted by Facebook engagement 

Following a Specific Story: Ourselves! 
In the early stages of our project, we developed a number of hypotheses about what would happen as 
our efforts became increasingly well-known. We like to test things, and while rigorously-controlled 
experimental testing with “in the wild” social media environments is often difficult for projects like ours, we 
sought to make some predictions about what would happen, and use the resulting coverage to discover 
new outlets worthy of follow-up review and analysis. Among other things, we expected that: 
 

1) The core Russian propaganda outlets (like Russia Today, Sputnik, The Russophile, Southfront, 
Russia Insider, etc) would be predictably outraged.  

2) The more-deniable Russian outlets that we identified, along with the Russian comment-troll farms 
and social-media botnets, would quickly follow suit, in ways that mirrored the core outlets. 

3) The primary focus of their messaging would be to distract public discourse away from the actual 
content of the story. They would find whatever else they could to talk about ​other​  than whether 
the websites we highlighted actually echoed, repeated, or referred their audiences to Russian 
propaganda. 

4) We would be able to divide the resulting commentary into two general categories: ​Engagers​  and 
subject-changers​ . The former would engage with the material, attempting to analyze it on its own 
terms, in historical context, and in light of other research. The latter would be led by the core 
Russian propaganda outlets, and do everything they could to change the subject. 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  27 
 

https://app.buzzsumo.com/research/most-shared?begin_date=Mar%201,%202010&end_date=Sep%201,%202016&result_type=total&q=hillary%20health%20wikileaks&general_article&infographic&interview&video&guest_post&giveaway&page=1&type=articles
https://app.buzzsumo.com/research/most-shared?begin_date=Mar%201,%202010&end_date=Sep%201,%202016&result_type=total&q=hillary%20health%20wikileaks&general_article&infographic&interview&video&guest_post&giveaway&page=1&type=articles


 

 
We are still collecting data on this, but thus far have not been disappointed. Will be releasing our analysis 
of this over the coming days in order to contribute to the conversation. 

Using Google Trends to Measure Larger-Scale Effects 
Another line of effort at PropOrNot is attempting to measure the effects of Russian propaganda on the 
public discourse generally. This is a subtle task, but there are interesting angles from which we can 
approach it, and we encourage others to experiment in ways that go beyond our findings. We are 
confidant that data scientists at major tech firms and universities will be able to shed significantly more 
light than we can. 
 
One simple and interesting but decidedly less-than-rigorous example follows from the way that Russian 
propaganda has long used "globalism" and “globalists” as derogatory scare-words instead of 
"globalization", in an attempt to demonize what has been largely seen in the West as a relatively secular 
process resulting from increasingly efficient global communications and transportation. ​The New York 
Times did a great backgrounder on how it has recently been used by Trump et al​, but did not mention 
how, almost exclusively, Russia and Russian-aligned actors in the West have been using it for over a 
decade. 
 
For example, here’s ​Russia Today, in 2005, highlighting the credentials of one of their talking heads​, who 
was the "Chairman of the Public Chamber Commission on Questions of ​Globalism​  and National Strategy 
Development, Moscow".  
 
Here's ​Russia Today, in 2009, interviewing Kremlin-aligned neo-fascist British politician Nick Griffin​: "The 
UK is being broken by internationalism and globalism and needs a nationalist response, says Nick 
Griffin, leader of the far-right British National Party." 
 
Here's ​Russia Today, in 2012, interviewing a Kremlin-aligned neo-fascist French EU MP politician​, Bruno 
Gollnisch, about it: “Europe should have been protected against the side effects of ​globalism​ ...” 
 
Here's Russia Today, in 2013, giving a platform to Rand Paul​ as he accuses Obama of plotting with 
‘anti-American ​globalists’​  to grab guns. 
 
Here's ​Russia Today, in 2015, with an editorial from a pro-Russian Yemeni​ echoing the standard Kremlin 
line, including this: "We have now entered the uncharted territories of a US-run supra-national police 
state system, where ​globalism​  rhymes with authoritarianism." 
 
And here's ​Russia Today again, in 2016, decrying "globalism" in all kinds of ways and highlighting Putin 
as the answer to it​: "So while I understand westerners who – rightly disillusioned by their own countries – 
choose to see Putin as a lone hero fighting a rear-guard action against globalism, I don’t exactly share 
their sentiments. One can’t help but have a twinge of envy when looking at Russia’s Putin..." 
 
We used Google Trends to evaluate the utilization of the term "globalism"​, which has historically almost 
exclusively occurred on Russian propaganda outlets and been used by pro-Kremlin actors, over the past 
five years. It looks like this: 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  28 
 

http://www.nytimes.com/2016/11/15/us/politics/globalism-right-trump.html
http://www.nytimes.com/2016/11/15/us/politics/globalism-right-trump.html
https://www.rt.com/shows/spotlight/andranik-migranyan-a-member-of-the-public-chamber-of-russia-and-a-foreign-policy-expert/
https://www.rt.com/politics/griffin-uk-national-party/
https://www.rt.com/news/eu-france-nationalism-gollnisch/
https://www.rt.com/usa/obama-paul-globalist-gun-220/
https://www.rt.com/op-edge/315076-us-democracy-syria-war/
https://www.rt.com/op-edge/342285-russia-new-baddie-again/
https://www.rt.com/op-edge/342285-russia-new-baddie-again/
https://www.google.com/trends/explore?q=globalism


 

 

 
 
In contrast, ​the utilization of the term "globalization" fluctuates seasonally​, apparently in line with the 
academic calendar: 
 

 
 
For comparison purposes, note that the Kremlin and its allies everywhere ​strongly​  dislike George Soros. 
He's one of their major boogiemen, ​primarily due to his successful efforts promoting human rights and 
democratization in Eastern Europe and elsewhere​, and their propaganda demonizes him constantly. 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  29 
 

https://www.google.com/trends/explore?q=globalization
http://www.independent.co.uk/voices/george-soros-caused-refugee-crisis-breitbart-muslim-takeover-biggest-threat-alt-right-global-a7419291.html
http://www.independent.co.uk/voices/george-soros-caused-refugee-crisis-breitbart-muslim-takeover-biggest-threat-alt-right-global-a7419291.html


 

Bearing that in mind, compare the ​Google Trends for  "globalism"​ to the ​Google Trends for "George 
Soros"​: 
 

 

Preliminary Conclusions 
Thus far we at PropOrNot have identified well over 200 distinct website domains which qualify as 
Russian propaganda outlets according to our criteria, and target audiences in the United States. We 
estimate the regular U.S. audiences of these sites to number in the tens of millions. We are gathering 
data to measure that more precisely, but we are confidant that it includes at least 15 million Americans. 
We estimate that stories planted or promoted by these were viewed over 213 million times, across 
various social media platforms and directly. We have yet to to analyze at least a couple hundred more 
websites, along with many more YouTube channels, Facebook pages, and Twitter accounts. 
 
We assess that this overall Russian effort is at least semi-centralized, with multiple Russian projects and 
influence operations working in parallel to manage the direct and outsourced production of propaganda 
across a wide range of outlets. It is data-driven, and rewards effective entrepreneurship and innovation 
with increased funding and other resources. There are varying degrees of involvement in it, and 
awareness of involvement. Some people involved seem genuinely unaware that they are being used by 
Russia to produce propaganda, but many others seem to know full well. 
 
This Russian propaganda effort resembles a viral marketing effort, with roughly a dozen individual outlets 
("sources”) actually producing large amounts of original propaganda content. That content is echoed, 
extended, and amplified through an immense number of other sites, YouTube channels, Facebook 
pages, social-media botnets, etc. ("repeaters"), and there are both source and repeater outlets targeting 
different audiences: U.S. military veterans, Wall St. insiders and finance specialists, natural-food and 
health enthusiasts, racists, homophobes, peace activists, and politically-active Americans on both the 
right and left. 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  30 
 

https://www.google.com/trends/explore?q=globalism
https://www.google.com/trends/explore?q=george%20soros
https://www.google.com/trends/explore?q=george%20soros


 

Next Steps 
We are building out our website, and expect to be online in the next day or so. We intend to launch in 
conjunction with a concerted effort to make the YYYcampaignYYY go viral, begin crowdsourcing the 
resulting investigation, and start an informed and perhaps even humorous national conversation about 
Russian propaganda. It might be too much to hope that such a conversation will be conducted in a calm, 
sober, or minimally reasonable fashion, but we will do our best to start it off in good spirits. 
 
We are also constantly improving our analytic systems, and expect to have publicly-available and 
peer-reviewable data available in the near future. However, we are loathe to go public with all our 
sources and methods for the time being. 
 
While there are a number of long-term possibilities for this nascent initiative, we are keenly aware of the 
urgency of the story in a larger context.  We are working hard to build our systems and launch in a timely 
fashion, but we request the assistance of professional journalists and other researchers in a few areas: 
 

● Increase public awareness of the fact that that Russian disinformation is bigger than 
hacked e-mails - ​Russian hacking and selective leaking is accompanied by large-scale, 
long-term, and remarkably effective efforts to build online propaganda outlets targeting U.S. 
audiences.  Sites with U.S. audiences estimated in the millions echo Russian state-owned 
propaganda consistently and relentlessly attack actual journalism.  However, media coverage of 
Russian disinformation regarding the election has focused on the hacking of e-mails leaving the 
average voter with no understanding of the concerted effort to influence their thinking regarding 
Russian interests and ultimately affect their vote. 

 
● Give this story the systematic and incisive coverage it deserves​ - We have brought together 

a range of concerned citizens with relevant experience and expertise to follow breadcrumbs and 
connect dots in an effort to identify propaganda targeting a U.S. audience. We want to prevent 
foreign disinformation aimed at Americans from distorting U.S. political and policy discussions. 
Instead, we want to strengthen our cultural immune systems against hostile influence, while 
hopefully improving public discourse generally.  In order to get from this point, where we’ve 
identified a significant network of disinformation, to our ultimate goal, we need the community of 
journalism professionals throughout the U.S. to follow up.  We need actual journalists addressing 
this issue, asking the tough questions, and providing citizens with the objective analysis that 
makes the fourth estate such an invaluable part of the democratic process that is currently under 
assault.  We’re eager to help inform those journalistic efforts as best we can. 

 
● Help answer the following questions​, via questions to official spokespeople and other tools of 

traditional reporting, in light of the larger circumstances which lend them urgency: 
 

○ Does the U.S. government have any information about Russian propaganda efforts 
to build or use fake-"media" online gray and black disinformation outlets, which conceal 
their association with Russia, to influence U.S. public opinion? 

 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  31 
 



 

○ What information is the government able to share​ with the American people now that 
they’ve cast their votes in the November election? 

 
○ What does the U.S. government assess that Russian propaganda and influence 

operations in the U.S. include?​ What are their target audiences, objectives, and funding 
and control methods? How successful have they been? 

 
○ Does the U.S. government asses that any particular fake-"media" propaganda 

outlets targeting U.S. audiences are under direct or indirect Russian influence or 
control?​ If so, which ones? 

 
○ Has Russia been using these propaganda outlets in an attempt to influence the U.S. 

election?​ If so, in support of which candidate? Did it work? Isn’t that the sort of 
information the U.S. government should tell the American people about? 

 
○ Is the U.S. government constrained by constitutional press freedoms​ when 

considering how to address fake-"media" propaganda claiming to conduct actual 
journalism?  

 
○ Are such constraints preventing the U.S. government from alerting the American 

people​ to disinformation efforts intended to manipulate them, especially as they exercise 
their right to vote? 

 
○ Was the U.S. government concealing related information from the public in order to 

avoid interfering in the domestic U.S. political process​, and/or leaving propaganda 
channels operating in order to monitor and analyze them? 

 
○ By seeking to avoid interfering in the domestic U.S. political process itself, did the 

U.S. government allow Russia to manipulate the U.S. domestic political process​, 
through the use of online propaganda along with other methods, in favor of one political 
candidate over another? 

 
○ By allowing Russian attempts to influence the U.S. election through online 

propaganda to proceed unhindered, and not alerting the American people to the full 
extent of ongoing disinformation activity, has the U.S. government withheld 
pertinent information from the American people directly related to the election? 

 
Thank you very much for taking the time to review this report, and thank you in advance for whatever 
following and contributions you might have. We look forward to continuing the conversation. 
 
Sincerely, 
 
-- The PropOrNot Team 
propornot@gmail.com 
November 25th, 2016 
 

 
PropOrNot Black Friday Report Embargoed Until Midnight PST, Fri Nov 26  32 
 

mailto:propornot@gmail.com

